kraft(net)værk

by

 

Der er nu kun lidt under 4 uger til jeg afslutter mit praktikophold, og jeg kan holde sommerferie.

Slutspurten er nu gået ind for at få færdiggjort mine projekter. Samtidig arbejder jeg på at finde et afgangsprojekt, som en af mine medstuderende og jeg skal udføre i efteråret – og det er lettere sagt end gjort.

Hverken DOK54 eller min medstuderendes praktikvirksomhed har nogle projekter, som lever op til vores og skolens krav, så vi har været nødsaget til at søge andet steds.

Det er ikke altid en let opgave at komme i kontakt med en virksomhed og overbevise dem om, at de skal indgå et samarbejde med to studerende. For det første ved virksomheden ikke hvad den får – der er stadig mange, der ikke kender til vores uddannelse eller ved, hvad vi kan. For det andet kan en virksomhed være usikker i forhold til aftaler omkring rettigheder og andre juridiske anliggender.

 

Min medstuderende og jeg har dog været så heldigt stillet, at vi begge gennem vores studietid har fået skabt et godt netværk, hvilket vi i dette tilfælde har gjort brug af.

Vi har herigennem fået kontakt til en virksomhed, der har flere interessante projekter på hånden. Arbejdet består nu i at få udarbejdet en aftale, samt udvælge et projekt.

 

Det at netværke er ikke noget nyt, der er blot blevet sat mere fokus på det de seneste år. Fordelen ved at skabe og bruge et netværk er, at det er gratis – gratis adgang til viden og kompetencer. Det er dog vigtig ikke at drive ”rovdrift” på sit netværk; det fungerer lidt efter ”noget-for-noget”-princippet.

 

Det tager tid at opbygge et netværk og det tager tid at pleje det, men det er tid vel brugt. Jeg har personligt brugt mit netværk ofte i løbet af min studieperiode i forhold til diverse projekter og opgaver.

 

Alle har et netværk, det handler bare om at lære at bruge det i forhold til fx. arbejde eller studie.

Man kan få meget ud af at ”udnytte” sit netværk, og her mener jeg ikke materielt.

Derimod kan man benytte netværket til sparring af ideer, inspiration eller hjælp til opgaver i form af ny viden og kontakter.

 

Det første skridt på vejen er at blive bevidst om det netværk, man allerede befinder sig i og derefter begynde at deltage aktivt i det.

Ikke alene er det til ens egen fordel i forhold til opgaver/arbejde mm., det giver også en dejlig mavefornemmelse, når man er den, der kan hjælpe en anden i netværket.

Tags: , , , ,

Skriv et svar

